Saturday 7 January 2012

Persoalan biasa mengenai Pelaburan Emas..

Salam sejahtera semua,
Saya sering menerima maklum balas dari pembaca tentang kekhuatiran mereka untuk melabur dalam membeli emas fizikal. Dari pertanyaan mereka, saya dapat mengagak yang mereka masih belum faham apa yang menyebabkan turun naik harga emas.
Insya allah artikel ini akan membuka minda anda betapa emas fizikal adalah pelaburan yang paling peace of mind kepada anda sebenarnya di sebalik turun naik harga emas setiap hari =)
Berikut adalah graf harga emas dari tahun 2007 sehingga ke hari ini:
Tahun 2007

Tahun 2008

Tahun 2009

Tahun 2010

Tahun 2011
 Baik, seperti yang saya terangkan di awal artikel ini harga emas memang turun naik. Apa yang menyebabkan harga emas turun naik? Haa… Di sini saya sudah dapat memisahkan educated buyer dengan bakal buyer yang masih 50-50 =)
Harga emas dunia dapat yang dijadikan sebagai reference adalah daripada www.kitco.com .
Harga turun naik emas kitco.com
Kemudian kita perlu tahu dari mana datangnya figure +9.30 di atas.. Jawapannya adalah:
Faktor kenaikan turun naik harga emas
Faktor turun naik harga emas ada dua iaitu:
  1. Disebabkan kelemahan matawang US Dollar
  2. Disebabkan jumlah pembelian emas yang banyak terutamanya dari negara-negara dan pelabur
Cukup ke ilmu ni? Bagi mereka yang sudah tahu prestasi semasa US Dollar, mereka sudah mengagak bagaimana teruk keadaan dollar Amerika ketika ini e.g defisit hutang banyak USD15 Trillion, inflasi tinggi, kadar pengangguran semakin meningkat dan sebagainya.. 
Pelaburan emas fizikal bukanlah anda beli hari ini dan terus jual selepas sebulan. Tiada istilah seperti itu bro and sista.. Pelaburan emas fizikal saya seringkali terangkan dengan pelabur emas adalah seperti ini:
Contohnya, Saya beli rumah semasa rumah tersebut belum siap (awal construction).. Mengapa? Sebab rumah pada masa ini masih MURAH..

Selepas rumah itu siap sepenuhnya saya akan cari buyer mengikut harga semasa! Which is of course lebih tinggi harganya dari ketika saya membeli! Saya perlu jual rumah ini untuk mendapat keuntungan =) Begitu juga emas fizikal.. Konsepnya sama..
Perbezaan pelaburan hartanah dengan emas fizikal:
  • Untuk beli rumah pihak bank akan minta penyata slip gaji saya layak atau tidak membelinya. Akan tetapi beli emas fizikal tak siapa yang minta penyata akaun anda =) 
  • Untuk jual beli rumah saya mungkin hanya layak/mampu membeli sebuah rumah.. Tapi untuk beli emas – Unlimited.. Selagi ada duit anda boleh beli sebanyak mana anda mampu.
  • Tiada siapa yang tahu berapa banyak simpanan emas fizikal yang anda ada!~ Unless anda memberitahunya dengan semua orang berapa banyak yang anda miliki =)
  • Emas Public Gold mudah dijual. Ramai dealer yang sedia membeli pada harga buy back. Branch juga ada =) Jika anda mempunyai emas Public Gold bernilai RM1 juta pada harga belian balik (BUY BACK), keesokan harinya Public Gold boleh bank in ke akaun anda RM1 juta tersebut!
  • Nak jual rumah perlu cari buyer.. Biasanya memakan masa yang lama (kalau bukan hot area). Jual balik emas begitu murah!~ Spread emas Public Gold cuma sekitar 5 – 8% sahaja!
Hakikatnya harga emas akan terus meningkat.. Sebenarnya yang rugi adalah mereka yang tidak membuat tindakan awal membeli emas =)

No comments:

Post a Comment