Saturday 7 January 2012

Emas – Modal Pelaburan Terbaik!~

Salam sejahtera pembaca yang setia, berikut merupakan artikel yang saya dapat dari MD Sarawak Hafizul Hakim..

Maafkan saya kerana sudah lama tidak menulis artikel buat tatapan semua al-maklum masih nak settle down kehadiran cahaya mata yang baru. Hari ini genap sebulan usia Armand Hani Hadeef =)

Ok.. Berbalik kepada topik di atas.. Saya nak share serba sedikit pengalaman serta kegunaan emas. Mungkin apa yang saya tulis berbeda pemahaman dengan saudara/saudari.. Dari segi praktikal agak mudah dan tidak susah..

Baik.. Semua sedia maklum dua aset yang yang menjadi pilihan ramai semakin hari semakin mahal. Dua aset tersebut adalah emas dan hartanah (rumah/apartmen/tanah). Saya telah combine 2 pelaburan ini iaitu emas dan hartanah dalam portfolio pelaburan saya which mendatangkan passive income setiap bulan =)




Saya beri contoh aplikasi penggunaan emas seperti berikut:
  • Dua tahun yang lepas, 10 keping x 100 gram gold bar  (1 kilogram) berharga sekitar RM110,000.
  • Dua tahun lepas harga emas adalah sekitar RM110 segram.

  • 100 gram yang sama sekarang pada harga buy back sekitar RM18,000
  • Ini bermaksud pelaburan anda tadi telah meningkat sebanyak 10 keping x RM7,000 = RM70,000. Kesemua nilai emas 1 kilogram tadi meningkat kepada RM180,000.
  • Untuk mendapat keuntungan RM80,000 itu saya tak perlu jual semua 10 keping. Memadai untuk menjual sebanyak 5 keping (RM18,000 x 5 keping = RM90,000). Balance 5 keping – saya simpan.
  • Dengan tunai RM90,000 saya boleh buat banyak benda. Either nak beli cash sebuah apartment di Vista Ilmu, Samarahan ataupun membeli 4 buah apartment (10% deposit each apartment + few thousand untuk perabot etc). Kadar pinjaman 20-30 tahun bayaran minima RM400 sebulan.
  • Rumah tersebut saya sewakan dengan student pada kadar RM850 – RM1,000 setiap bulan. 
  • Return of investment ada 2 iaitu kenaikan harga apartment setiap tahun + passive income sewa bulanan. Setiap sewa untung few hundred ringgit in pocket. Boleh beli emas lagi setiap bulan + komisyen 2% setiap bulan.
  • Adakah harga emas meningkat setiap tahun – Jawapannya YA!
  • Adakah sewa apartment bulanan meningkat setiap tahun – Jawapannya YA!
  • Adakah balance 5 keping emas 100 gram saya tadi valuenya meningkat setiap tahun – Jawapannya YA!
  • Best ke tak best? – Jawapannya BEST GILER!


 Sekadar illustrasi .. Kombinasi Emas & Hartanah kombinasi terbaik..

Ini sekadar pandangan dan pengalaman peribadi saya, sekadar sharing. Di sini cuma membuktikan betapa lonjakan harga emas dapat membuka side income anda dengan ilmu dan cara yang betul =)
  1. Emas masih disimpan,
  2. profit sewa apartment masuk setiap bulan,
  3. profit as dealer Public Gold pun still maintain..
  4. Multiple income..
Benarlah dari hadis Nabi S.A.W,
“9/10 rezeki adalah datangnya dari perniagaan” 
Jadi, pada mereka yang mempunyai idea seperti saya dan mempunyai cash dan menukar dalam bentuk emas hubungi saya segera di 013-8184030.

Tahun lepas sekeping 250 gram gold bar bernilai RM37,000. Hari ini meningkat kepada 
RM46,000! Pernah mencapai RM49,000 pada Ogos tahun ini..
  •  Tahun 2010 – RM37,000 x 6 keping = RM222,000
  • Tahun 2011 – RM46,000 x 6 keping = RM276,000
  • Pernah mencapai harga RM49,000.. RM49,000 x 6 keping = RM294,000!

No comments:

Post a Comment